AJÁNLATKÉRÉS

Tenisz

TeniszSzállodánk udvarán 4 db salakos teniszpálya található, melyeket áprilistól októberig folyamatosan igénybe vehetnek vendégeink. A teniszpályáink kivitelezése során fontosnak tartottuk, hogy versenyek megrendezésére is alkalmasak legyenek.

Továbbá célul tűztük ki, hogy a zsámbéki fiatalok számára lehetőséget teremtünk a tenisz megismerésére és elsajátítására, támogatjuk a zsámbéki középiskolát és fiataljait, hogy tornaóra keretében nálunk teniszezzenek.

A tenisz játékszabályai

A pálya

A játéktér egy 23,77 méter hosszú és egyesjáték esetén 8,23 méter, párosjáték esetén pedig 10,97 méter széles derékszögű négyszög. A játékteret középen haló választja ketté, amelyet egy kötélre vagy fémhuzalra függesztenek fel. A vonalak hozzátartoznak a pályához. Tehát ha a labda csak egy kicsit is érinti a vonalat, akkor az még bent van, és annak pont aki ütötte. A 6,4 m-nél levő vonalak csak az adogatásnál számítanak. Teniszt a fenti méretek szerinti pályán játszák, a játék célja a labda az ellenfél térfelére juttatása oly módon, hogy ott legalább kettőt pattanjon (vagyis ne tudják "visszaadni").A pálya a fenti kép szerint a 8,23 m-es részig tart egyesben, a két 1,37 m-es rész csak párosban ér.

A játék során mindig van egy adogató, és egy fogadó játékos. Ez a szerep játékonként változik. Tehát addig adogat valaki, amíg meg nem nyeri az adogatójátékot, az alábbi pontszámítás szerint. Ezt követően a másik játékos következik adogatással. Minden megnyert „game” /játék/ 1-1 pont a nyertesnek.

Pontszámítás/játék

Egy megnyert labdamenetet hívunk pontnak, ezeket nem egyesével számolják, hanem a következő módon:

  1. az első labda 15,
  2. a második labda 30,
  3. a harmadik labda 40,
  4. a negyedik labda már "game", amivel a játékos megnyerte az adott adogató/fogadó játékot.

Mivel egy game-et kettő ponttal kell megnyerni, ezért 40-40 után nem game jön, hanem AD, vagy advantage, vagy magyarosan előny. Akinek előnye van és tud csinálni még egy pontot, az nyeri a game-et. Ha AD esetén az ellenfél csinál pontot, akkor megint 40-40 lesz. Ez aztán így megy, amíg be nem fejeződik a játék valaki javára kettő ponttal. (Teljesen nyilvánvaló módon a 40-30 megfelel egy előnynek is, ezért vannak közvetítések, ahol nem is írják ki a 40-30-at, hanem rögtön az AD jön.)

Szerva

Tenisz - Espa HotelA szerva vagy más néven adogatás kezdeményezi a labdamenetet. Az adogatójátékos feldobja a labdát, magasan a levegőben megüti az ütőjével: a labda a háló érintése nélkül az ellenfél térfelén található átellenes adogatóudvarban pattan le. Az adogatójátékos nem tehet lépéseket szerválás közben, ezzel ugyanis félrevezethetné az ellenfelét. Ha az adogató ellép az eredeti helyéről a szervamozdulat közben, vagy rálép az alapvonalra, az hibának minősül. A játékosok gyakran már a szervával szeretnék megnyerni a labdamenetet, ez akkor lehetséges, ha az ellenfél nem tudja a labdát szabályosan visszaadni. A szerva akkor is szabályos, ha az adogató nem fej fölül szervál (nem dobja fel a labdát), hanem lepattintja a földre, és alulról üti át. Ebben az esetben azonban a szerva lassú lesz, és az ellenfél könnyen megtámadhatja.

Adogatással kapcsolatos terminológia

Szett

A game-eket számoljuk, egy szett hat nyert game-ből áll, viszont kettő game különbséggel lehet szettet nyerni. (A szettet magyarul szokás "játszmának" hívni, ami nem azonos a mérkőzés végével.) Ha tehát 5-4-re áll a szett, akkor az, akinek 5-je van és nyer még egy game-et, megnyerte a szettet 6-4-re. Ha nem tudja megcsinálni, akkor 5-5 lesz és utána onnan vagy 6-5 (majd 7-5-nél befejeződik), vagy pedig 6-5, majd 6-6 és akkor jön egy új szabály.

Tiebreak

Mivel 6-6-nál megint kettő szettet kellene egymás után "rányernie" valakinek, ezért legjobb esetben is 8-6 lehetne az állás, de ez még rengeteg idő lenne. Általában ugyanis nem ez történik, hanem 7-6, 7-7, 8-7, esetleg innen befejeződik 9-7. Hogy ezt elkerüljék szokták alkalmazni a "rövidített játékot" 6-6-os állásnál, amit angolul hív "tiebreak"-nek mindenki.

A tiebreak teljesen egyszerű, minden nyert labda egy pontnak számít, aki előbb eljut 7 nyert pontig kettő különbséggel, az nyer. Itt persze 6-6 után minimum 8-6-tal lehet nyerni, de általában megcsinálják 7-5-re is.
Tiebreak esetén a szettet úgy jelölik, hogy 7-6 mellé zárójelbe beírják azt, hány ponttal vesztett a másik fél. Ha a tiebreak 7-5-re dőlt el, akkor a szett 7-6(5) lesz, ha 7-3-ra ment, akkor pedig 7-6(3). Ha extrém esetben 12-10, akkor 7-6(10), így a szabályok ismeretében mindig lehet tudni egy szám alapján is a pontos tiebreak eredményt.

Mérkőzés

Egy hivatalos teniszmérkőzést általában két nyert szettre játszanak.

Melyik oldalra kell állni?

Ismeretes, hogy az adogató mindig a pálya jobb oldaláról kezdi az adogatást, aztán a játékosok pontonként váltanak térfelet. Teljesen nyilvánvaló, hogy a szemközti oldalon mindez fordítva érvényes. Elegendő mindig a pontokat fejben tartani, a konkrét oldal meghatározásához pedig egyszerűen azok összegéből szerezhetünk tudomást. Ha ugyanis az összeg páratlan, akkor a bal (!) oldalról történik az adogatás (a fogadás értelemszerűen a másik oldalon a bal oldalra esik).

Nézzünk meg egy példát!

30-30 állás ugye páros (hogy miért páros? 15 = 1 pont, 30 = 2 pont), tehát jobbról kell szerválni (ha adogatást fogadunk akkor is jobbra kell állnunk. 15-30-nál a bal oldalra kell állnunk, hiszen 1+2=3, tehát balra. És így tovább, az összes eset leképezhető ezen egyszerű szabály segítségével. Tehát függetlenül attól, hogy adogatunk, vagy fogadunk: ha páros a pontok összege, automatikusan álljunk jobbra, ha nem páros, akkor pedig balra. (Figyelem, ennek megállapításához a 15=1, 30=2, 40=3 használjuk!)

« Vissza a sport és szabadidőhöz